Šajā tīmekļvietnē tiek izmantotas sīkdatnes, ieskaitot arī trešo pušu sīkdatnes, kas nodrošina statistiku par vietnes izmantošanu un palīdz to pilnveidot. Vairāk par sīkdatnēm un to lietošanas mērķiem šajā vietnē lasiet paziņojumā par sīkdatņu lietošanu. Lūdzu, atzīmējiet, kuru sīkdatņu izmantošanai piekrītat.
Gudra mājsaimniecība ir tāda, kas plāno savus regulāros ienākumus un izdevumus, vienmēr noteiktu summu atvēlot uzkrājumu veidošanai. Naudas rezerve ļaus izturēt iespējamus finansiālus satricinājumus un saglabāt stabilitāti noteiktā laika periodā par spīti visam. Saskaņā ar Latvijas finanšu pratības stratēģiju par mājsaimniecības finanšu stabilitāti var runāt tad, kad tai ir uzkrājumu līmenis vismaz triju mēnešu ienākumu apmērā.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-34
Pirmajā mirklī varētu šķist, ka NAUDAS SKOLA ir mācību iestāde vai tālākmācības kursi kādiem interesentiem par naudu un tās aprites likumībām. Taču patiesībā NAUDAS SKOLA ir Latvijas Bankas izveidota izglītojoša vietne internetā - www.naudasskola.lv
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-99
Latvijā (un arī citur pasaulē) finanšu pakalpojumu sniedzēju stabilitāti un darbību uzrauga FKTK, bet banku klientu kā patērētāju (fizisko personu) tiesību aizsardzību nodrošina cita organizācija - Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC)
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-35
Ir labi zināt savas tiesības un izprast finanšu pakalpojumu būtību, taču atbildīgs klients būs tāds, kurš izpratīs, ka viņam ir arī savi pienākumi veicami, lai varētu sacīt – jā, šis cilvēks savas privātās finanses pārvalda prātīgi.
FKTK eksperti iesaka veidot šādus ieradumus:
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-92
Eiropas banku vienotā uzraudzība jeb oficiāli - Vienotais uzraudzības mehānisms (VUM) (Single Suprevisory Mechanism jeb SSM angļu valodā) ir finanšu uzraudzības sistēma, kas izveidota ar mērķi nodrošināt Eiropas banku sektora drošību un noturību. VUM ir būtiskākais topošās Eiropas Banku savienības elements. Šajā mehānismā tagad ietverta arī Latvijas banku sistēma.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-36
Centrālā banka ir katras valsts galvenā banka, kuras darbība būtiski atšķiras no komercbankām. Proti, centrālās bankas galvenais uzdevums ir nodrošināt cenu stabilitāti jeb patēriņa cenu mērenu kāpumu savā valstī. Savā ziņā centrālā banka darbojas kā komercbanku banka, ietekmējot naudas piedāvājumu finanšu tirgū,
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-111
Sadarbībā ar Datu valsts inspekciju un FKTK Finanšu nozares asociācija ir sagatavojusi infografiku: "Mīti un patiesība - Vispārīgā datu aizsardzības regula: ko tā nozīmē man kā bankas klientam”, kas apskata 10 biežākos mītus finanšu nozarē saistībā ar šo regulu.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-129
Akcija ir vērtspapīrs, kas apliecina, ka Tu esi kādas akciju sabiedrības daļas īpašnieks. Savukārt akciju tirgus ir valstiski regulēts mehānisms (parasti fondu birža), kurā preču vietā ir uzņēmumu akcijas. Akciju tirgus siedz iespējas pirkt un pārdot uzņēmumu akcijas un citus finanšu instrumentus, jo tirgus ir vieta, kur divas puses satiekas - viena vēlas pārdot, otra nopirkt.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-20
Finanšu instrumentu tirgus ir valstiski regulēt mehānisms, kura ietvaros notiek tirdzniecība ar dažādiem finanšu instrumentiem - akcijām, obligācijām, krājobligācijām, vekseļiem, ieguldījumu apliecībām, valūtu un atvasinātajiem finanšu instrumentiem regulētā vidē.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-21
Kooperatīvā krājaizdevu sabiedrība (KKS) ir tās biedru dibināts un pārvaldīts finanšu kooperatīvs, lai sniegtu finanšu pakalpojumus tikai saviem biedriem.
Par KKS biedru Tu vari kļūt, iegādājoties KKS pajas, un atšķirībā no bankas klienta Tev kā KKS biedram būs iespēja iesaistīties arī lēmumu pieņemšanā, taču neatkarīgi no piederošo paju skaita, Tev būs tikai viena balss. Tādējādi, ja Tu esi KKS biedrs, Tu vienlaikus esi gan tās īpašnieks, gan klients, jo KKS pieder biedriem un tikai biedri var saņemt tās pakalpojumus.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-117
Akciju sabiedrība ir uzņēmums, kura kapitālu veido katra akcionāra ieguldījums šīs sabiedrības daļās jeb akcijās akcija
Latvijā akciju sabiedrības pamatkapitāls nedrīkst būt mazāks par 35 000 eiro.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-120
Dividendes ir akciju sabiedrības peļņas daļa, kuru akcionāri ir nolēmuši izmaksāt katram akciju īpašniekam, atbilstoši viņa akciju skaitam.
Tev kā akciju īpašniekam ir svarīgi zināt, ka dividendes nav garantētas izmaksas.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-121
Akciju emisija ir akciju sabiedrības papildu akciju izlaišana, lai piesaistītu jaunu finansējumu akciju sabiedrības darbības paplašināšanai, pilnveidei vai citiem plāniem.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-122
Ja Tu vēlies iegādāties vērtspapīrus un darboties finanšu instrumentu tirgū, tad Tev nepieciešams atvērt vērtspapīru kontu. Tas ir īpašs konts bankā vai brokeru sabiedrībā, kurā tiek uzskaitīti un glabāti tikai Tavi vērtspapīri (t.i., finanšu instrumenti), kā arī veikti norēķini par Taviem vērtspapīru darījumiem.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-123
Ikvienam akcionāram (vai vairākiem kopā) ir tiesības izteikt akciju atpirkšanas piedāvājumus pārējiem akciju sabiedrības akcionāriem un dažos gadījumos arī pienākums to darīt, piemēram, iegūstot savā īpašumā tādu daudzumu akciju, kas nodrošina noteiktu apmēru balsstiesību. Jebkurā atpirkšanas piedāvājumā visiem akcionāriem ir līdzvērtīgas tiesības pārdot savas akcijas piedāvājuma izteicējam (-iem) par vienādu cenu, kuru ir apstiprinājusi FKTK.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-124
Emitenti ir tie uzņēmumi (arī personas), kuru vērtspapīri ir iekļauti regulētajā tirgū un kurus uzrauga FKTK.
Emitentu saraksts ir pieejams FKTK mājas lapā.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-125
Laika gaitā nauda zaudē savu vērtību, jo inflācija mazina naudas pirktspēju – ar to pašu naudas summu rītdien vairs nevarēsi nopirkt tikpat daudz preču un pakalpojumu kā pirms pieciem vai vairāk gadiem. Tāpēc "nauda zeķē" nav uzskatāms par labāko naudas uzglabāšanas veidu ilgtermiņā.Ja Tev ir uzkrāti brīvi naudas līdzekļi, kas nav nepieciešami Tavam "drošības spilvenam", tad vari apsvērt iespēju ieguldīt šos brīvos līdzekļus, lai tos pavairotu - gūstot peļņu.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-128
Tavi pasīvi ir Tavu kredītu un citu parādu kopums – aizņēmumi no privātpersonām, līzingi un kredīti gan banku, gan nebanku kredītdevēju izsniegti, kas visi Tev ir/būs jāatmaksā. Savukārt visi parādi, kas jau atmaksāti, vairs nav Tavi pasīvi.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-22
Latvijas Banka ir izveidojusi un kopš 2008. gada uztur Kredītu reģistru, kurā centralizēti tiek uzkrātas ziņas par visiem Latvijas kredītņēmējiem (bankās un krājaizdevu sabiedrībās), to galviniekiem, saistībām un saistību izpildes gaitu. Tādējādi Kredītu reģistrs ir kā papildu instruments finanšu stabilitātes nodrošināšanā, jo reģistrs dod iespēju tā dalībniekiem (informācijas sniedzējiem), t.sk. bankām un krāaizdevu sabiedrībām novērtēt ikviena aizņēmēja maksātspēju un saistību izpildes vēsturi, lai efektīvāk vadītu kredītriskus.
INFOGRAFIKA: Kas jāzina par Kredītu reģistru?
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-23
Tavu īpašumu tiesību kopums jeb viss tas, kas Tev pieder – vērtības, kuras iespējams apmainīt pret naudu vai citu vērtību. Piemēram, nauda Tavā makā un bankas kontā, uzkrājums pensijai, dzīvoklis vai māja, zeme laukos, auto, velosipēds, viedtālrunis un visa mājas iedzīve, t.sk. no vecmāmiņas mantotā glezna vai ģimenes sudrablietas.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-25
Ja esi ticis skaidrībā par saviem aktīviem (viss Tavs īpašums, kas pārvēršams naudā vai nes peļņu) un pasīviem (visi parādi un saistības), tad vari tikt skaidrībā par savu finansiālo neto vērtību jeb NET WORTH (angļu val.) šajā brīdī.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-26
Krājobligācija ir valsts parāda vērtspapīrs ar fiksētu procentu likmi. Šādu vērtspapīru jeb finanšu instrumentu pārdošana dod iespēju ikvienam iedzīvotājam uz noteiktu laiku aizdot savu naudu valstij un saņemt par to noteiktu ienākumu.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-27
Mums ir ierasti skaidras naudas darījumi, kad lietojam banknotes un monētas, bezskaidras naudas darījumi, kad iztiekam bez reālās naudas, tomēr izmantojam ierīces, kas prasa reālu saskarsmi – karte bankomātā vai POS terminālī veikalā, dators vai viedtālrunis mūsu rokās.
Taču jaunās tehnoloģijas dod iespēju realizēt arī tādus maksājumus, kad divas atsevišķas ierīces nelielā attālumā (daži cm) apmainās savā starpā ar datiem, un norēķins ir noticis. To sauc par bezkontakta maksājumu jeb no angļu valodas saīsināti NFC (near-field communication) tehnoloģijā veiktu maksājumu. Lai pakalpojumu izmantotu, Tavam viedtālrunim vai maksājumu kartei ir jābūt piemērotam darbībai NFC tehnoloģijā, kurā ar īpaša procesu kopuma palīdzību notiek kartes/ierīces atpazīšana un saziņa ar banku, lai veiktu maksājumu.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-29
Naudas mūlis (Money Mule - angļu val.) ir persona, kura savā bankas kontā saņem un pārsūta tālāk nelegāli iegūtu naudu citu personu uzdevumā. Visbiežāk banku klientus šādām darbībām izdodas savervēt jauniešu vidū (pat no 16 gadu vecuma), -
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-72
Līdz ar informācijas tehnoloģiju attīstību finanšu pakalpojumi modernizējas, un mēs to saņemam nevis klātienē finanšu iestādē ar speciālista starpniecību, bet attālināti – lietojot elektroniskās ierīces – maksājumu karšu nolasītājus tirdzniecības vietās jeb POS termināļus, naudas iemaksu/izmaksu bankomātus, mobilos tālruņus, datorus, viedtālruņus u.c. ierīces.
Elektroniskajā jeb e-vidē ir savi noteikumi, kuri jāievēro, lai justos droši. Parasti Tevi kā personu atpazīst (identificē) pēc uzrādītā dokumenta un Tu darījumu apliecini ar savu parakstu, bet e-vidē pakalpojuma sniedzējs Tavas personas atpazīšanai piešķir unikālu kodu (piem., maksājumu kartes PIN kodu vai lietotāja vārdu internetbankās), arī kodu karti vai kodu kalkulatoru darījumu apstiprināšanai.
Individuālās paroles tiek veidotas papildu drošībai, un tās ik pa laikam būtu jāmaina. Lai mazinātu savus e-drošības riskus, ir svarīgi:
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-95
Kas ir mobilā lietotne?
Mobilā lietotne visbiežāk mūsu ikdienas valodā saukta par aplikāciju ir programmatūra, kas izmantojama viedtālruņos, planšetdatoros, e-lasītājos, u.c. ierīcēs, un sniedz šīs ierīces lietotājam papildu iespējas, piemēram, kāda pakalpojuma sniedzēja e-vides izmantošanu bez interneta pārlūka starpniecības.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-98
Parole ir slepens vārds, vārdu salikums vai simbolu virkne, kura sargā pieeju kādai nozīmīgai informācijai un kura zināma tikai tās autoram vai stingri noteiktai nelielai lietotāju grupai.
Paroles izmanto, lai saņemtu pieeju bankas kontam, seifam, e-pastam vai kāpņu telpas durvīm. Tavai parolei, kas sniedz piekļuvi finanšu pakalpojumiem, ir jābūt grūti uzminamai, un Tu nedrīksti to darīt zināmu citiem. Drošas paroles ir 12 un vairāku simbolu virknes, kuras sastāv no skaitļiem, lielajiem un mazajiem burtiem. Jo vairāk gan lielo, gan mazo burtu un skaitļu ir parolē, jo tā ir drošāka.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-100
Sarunās par e-drošību noteikti esi dzirdējis tādus vārdus kā vīrusi, trojāni, izspiedējvīrusi. Šie vārdi raksturo programmas, ko noziedznieki izmanto e-vidē, lai inficētu datorus un citas ierīces. Savukārt kopējais termins, ko lieto, lai aprakstītu visas šīs dažādās programmas, ir ļaunprogrammatūra jeb īsāk ļaunatūra.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-101
Pikšķerēšana (phishing – angļu val.) ir krāpšana, kurā no Tevis kāda persona vispirms izvilina Tavus internetbankas piekļuves vai maksājumu kartes datus, lai turpmāk izkrāptu naudu no Tava bankas konta, vai arī izmāna citus Tavus piekļuves datus (e-pastiem, sociālajiem tīkliem u.tml.).
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-103
Domēns ir mājaslapas pamatadrese, kas sastāv no vairākām daļām, kuras atdala simbols ".", piemēram, “www.fktk.lv” Domēna galvenajam vārdam ir jābūt unikālam un viegli iegaumējamam – “klientuskola.lv”
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-104
WiFi (saīsinājums no angļu val. – Wireless Fidelity) ir bezvadu datortīkla tehnoloģija, kas sniedz iespēju tā lietotājiem īstenot datu pārraidi ne vien biroja telpās, bet arī publiskās vietās, ja attiecīgā attālumā (~100m) ir pieejama t.s. WiFi piekļuves punkta iekārta.
Izmantojot WiFi tīklus, vienmēr der atcerēties par drošību. Ja Tev tiek nodrošināta individuāli veidota parole, lai pieslēgtos šifrētam WiFi tīklam, tad WiFi lietošana ir droša.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-105
Autentifikācija ir attālināts kādas personas atpazīšanas process. Tev kā finanšu pakalpojuma lietotājam (i-bankas, mobilās lietotnes) tas nozīmē, ka tā sniedzējs, pirms dot Tev atļauju lietot šo pakalpojumu, noskaidro – vai Tu esi tā persona, par ko uzdodies.
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-110
Zibmaksājums ir maksājums e-vidē, kad nauda no Tava konta komercbankā tiek pārskaitīta uz kontu citā komercbankā (uz Tavu vai citas personas kontu) dažās sekundēs jebkurā nedēļas dienā un jebkurā diennakts laikā. Līdz šīm tik ātri jeb "zibenīgi" maksājumi varēja notikt tikai vienas komercbankas ietvaros.
Cik liela ir Latvijas iedzīvotāju interese par zibenīgiem starpbanku maksājumiem? Skati Latvijas Bankas INFOGRAFIKĀ
Saite: https://www.klientuskola.lv/lv/abece/aktivs-klients.html#temats-119
Kad esi apguvis vai vismaz ieskatījies visos tematos, kurus vajadzētu zināt šī līmeņa klientam, tad, izpildot šo testu, pārbaudi iegūtās zināšanas! Atceries, ka testa jautājumi laika gaitā tiks mainīti.
PILDĪT TESTU!Latvijas Banka
K. Valdemāra 2A, Rīga, LV-1050, Latvija
Tālrunis: 67022300
E-pasts: Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.
2014. Visas tiesības aizsargātas.