Svarīgas nianses, lai veiktu drošus maksājumus

Smart-ID lietošanas ceļvedis

Kas ir Smart-ID?

Smart-ID ir vienkāršs, drošs un ātrs veids, kā identificēt sevi tiešsaistē, reģistrēties e-pakalpojumu saņemšanai un parakstīt dokumentus. Smart-ID darbojas saskaņā ar dubultās atpazīšanas principu: lietotājs tiek atpazīts pēc viedierīces (piemēram, mobilā tālruņa, kas lietotājam pieder) un PIN kodiem.
 

Ar ko PIN1 atšķiras no PIN2? 


PIN1 kods

  • PIN1 izmanto, lai noteiktu personas identitāti: (piemēram, piekļūstot e-pakalpojumam, pierādi, ka tu esi tu).

  • PIN1 kods sastāv no vismaz četriem cipariem. 

  • PIN1 jāievada, lai sistēma tevi atpazītu.


PIN2 kods

  • PIN2 izmanto, lai apstiprinātu darījumu (piemēram, naudas pārskaitījumu) vai lietotu elektronisko parakstu. 

  • PIN2 kods sastāv no vismaz pieciem cipariem. 

  • Pēc PIN2 ievadīšanas transakcija jeb darījums kļūst neatgriezenisks!

Ņem vērā!

Veicot darījumus vai pirkumus ar bankas karti e-veikalos, dažreiz būs jāievada tikai PIN2!



Lietojot Smart-ID, atceries pārbaudīt: 

Vai tiešām esi uzsācis šo darījumu?

Ikdienas steigā nereti veicam darbības automātiski, tomēr jautājumos, kas skar naudu, noteikti jāpārliecinās, ka šo darījumu tiešām esi uzsācis pats.

Pakalpojuma sniedzēja nosaukumu vai naudas saņēmēja vārdu un uzvārdu

Pārliecinies, vai pakalpojumu sniedzēja nosaukums, kura vietnē mēģini autentificēties vai saņemt pakalpojumus, sakrīt ar to, ko redzi lietotnē. Tas pats attiecas uz gadījumiem, kad vēlies pārskaitīt naudu kādam cilvēkam. Ja informācija nesakrīt, atcel darījumu.  


Ņem vērā!

Pieslēdzoties tādiem valsts iestāžu e-pakalpojumiem kā VID EDS, Latvija.gov.lv u. c. (izmantojot Vienoto pieteikšanās moduli), pakalpojuma sniedzēja nosaukums būs atšķirīgs. Šādos gadījumos pie transakcijas nosaukuma tiks norādīts “Valsts reģionālās attīstības aģentūra”.


Maksājumu jeb darījuma veidu

Nesteidzies un apskaties, kādu darbību veiksi: vai tā ir pieslēgšanās internetbankai, maksājuma apstiprināšana vai dokumenta parakstīšana ar elektronisko parakstu.



Maksājuma jeb darījuma summu 

Tu taču nevēlētos 10 eiro vietā nejauši pārskatīt trešai personai 100 vai 1000 eiro, vai ne? Arī šajā solī, apstiprinot darījumu ar PIN2, pievērs papildu uzmanību tam, cik liela ir darījuma summa.




Vai maksājums jeb darījums ir veiksmīgi pabeigts

Ja esi visu pārbaudījis, veicot visus iepriekš uzskaitītos soļus, noslēgumā pārliecinies, ka viss ir kārtībā un ka pakalpojumu sniedzējs ir saņēmis apstiprinājumu. Visbiežāk tas tiek attēlots pakalpojuma sniedzēja vietnē.

Dažreiz e-pakalpojumu sniedzēji papildu drošībai ievieš arī t. s. “trīs kodu risinājumu”. Tas paredz, ka viedierīcē parādīsies papildu apstiprinājuma logs, kurā no trim kodiem vajadzēs izvēlēties pareizo jeb to, kas parādīts pakalpojuma sniedzēja vietnē


Pieci "NE...", lai parūpētos par savu datu un naudas drošību

Neapstiprini darījumus automātiski!

Ja pats neesi uzsācis darījumu, bet tālrunī saņēmi pieprasījumu ievadīt PIN kodu, nedari to! Visticamāk, kāds krāpnieks mēģina ar taviem datiem piekļūt kādam pakalpojumam.

Neizpaud Smart-ID PIN kodus!

Savus personīgos PIN kodus turi slepenībā. Nenodod tos citiem cilvēkiem, pat ģimenes locekļiem. Iegaumē savus PIN kodus, jo tie netiek glabāti un tos nevar “atgādināt”, ja būsi aizmirsis.

Neatstāj savu viedtālruni bez uzraudzības!

Papildu drošībai izmanto viedtālruņa ekrāna bloķēšanas iespēju, kas ir pieejama visos viedtālruņos.

Neaizmirsti regulāri atjaunināt lietotni!

Izmanto aplikācijas jaunāko versiju, lai pasargātu sevi no drošības apdraudējumiem. Regulāri to atjauno, izmantojot automātiskos atjauninājumus.

Neuzticies visām vietnēm!

Velti nedaudz laika, lai pārliecinātos, ka pakalpojuma sniedzējs ir īsts. Tieši tik šķietami nenozīmīgas nianses kā pareizrakstības kļūdas, neprecīza uzņēmuma informācija, rekvizīti, domēna nosaukums. Apmaksā pirkumus tikai tādās vietnēs, kur domēns sākas ar HTTPS.

Ja tomēr esi apstiprinājis kodu un veicis darījumu, kad to nevēlējies, steidzami sazinies ar banku un/vai policiju. Savukārt ja rodas aizdomas, ka vēl kāds zina tavus Smart-ID PIN kodus, tev ir jāizdzēš savs Smart-ID konts un jāizveido jauns ar citiem PIN kodiem.




Vai šis saturs bija noderīgs?

Jūsu atsauksmes palīdzēs mums uzlabot šo vietni.

Lūdzu, uzraksti, ko vēlējies uzzināt, taču neatradi!